Generalforsamling 2022

Formandens beretning til ordinær generalforsamling i Kunstforeningen Foyer’en 23. marts 2022
Vi har i bestyrelsen valgt at udsende beretningen til medlemmerne på forhånd for derigennem at give jer lejlighed til at komme med ros, ris, kommentarer og eventuelle spørgsmål til denne.
Det er med stor tilfredshed, at vi igen kan afholde vores generalforsamling i vante omgivelser i Stopuret og ikke i hal A, hvor vi holdt vores generalforsamling i august 2021. I de syv måneder, der nu er gået, har vi kunnet gennemføre alle vores aktiviteter og udstillinger på nær en, nemlig Nytårsudstillingen med Liza Krügermeier.

Udstillinger i 2021/22
Siden sidste generalforsamling har vi holdt en række udstillinger:
• Billedkunstner Charlotte Bøgh Aagaard
• Billedkunstner Birgit Mau
• Billedkunstner og musiker Kaare Norge, der både udstillede kunst og spillede en koncert for os
• Tekstilkunstnerne Charlotte Bergstrøm og Mette Bergstrøm Hansen
• Billedkunstner Birgit Kirke (nuværende udstilling)

I forbindelse med Vestegnens Kulturuge stod Foyer’en for et fællesarrangement med de øvrige kunstforeninger i kommunen. Arrangementet blev ledet af pianist/komponist og foredragsholder Rasmus Skov Borring.

Men sidst i december blussede Coronaen op igen, og vi valgte at følge udmeldingerne fra kommunen og aflyste (nu for 2. gang) Nytårsudstillingen med Liza Krügermeier. Udstillingen skulle have bragt os ind i 2022, borgmester Michael Ziegler skulle have holdt festtalen, og vil skulle have krydret ferniseringen med bobler, kransekage og dejlig musik.

I forbindelse med vores beslutning om aflysning var jeg naturligvis i dialog med Liza, og det glæder mig at kunne fortælle, at Liza ”lidt spagt” har sagt ja til et 3. forsøg med en udstilling samme tidspunkt i 2023. Så dejligt og modigt af hende. Foldere, vi fik trykt til Liza’s fernisering, ligger til fri afbenyttelse, hvis nogen skulle få lyst til at lægge vejen forbi hendes fine galleri i Stege.

Det er glædeligt, at situationen med Corona nu ser ud til at stabilisere sig, så foreningen forventer at de planlagte udstillinger afholdes.
Når vi afholder generalforsamlingen, vil det være billedkunstner Mette Klarskovs billeder, der er hængt op, og vi har herefter to udstillinger tilbage, inden sommerferien begynder i TIC, nemlig:
• Billedkunstnerne Lotte Kejser, Lotte Neupart og Susanne Beck
• Billedkunstner Steen Vraasø

Alle kunstnere har været yderst samarbejdsvillige ved genforhandling af deres kontrakter, så vi kunne flytte
dem til foråret 2022. Tak til dem og deres kunst.

Bortlodning på denne generalforsamling
Som følge af situationen med Corona og deraf følgende færre antal udstillinger har vi knap så mange billeder til bortlodning på denne generalforsamling. Vi mener til gengæld, at vi har nogle rigtig gode gevinster, der forhåbentlig kan glæde de medlemmer, der er heldige i lodtrækningen. Og for at kompensere har vi i bestyrelse foretaget supplerende indkøb til begge bortlodninger.

Økonomi
Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at vi bibeholder det årlige kontingent på 275 kroner per medlem. Økonomidelen vil vores kasserer, Sven Åge Kloppenborg, redegøre for.

Generelt fra bestyrelsen
Vores møder i perioden op til sommerferien 2021 var præget af en vis portion frustration grundet Corona. Bestyrelsesmøderne foregik digitalt, men til trods for dette fortsatte vores arbejde. Heldigvis har alt ændret sig, så vi nu er tilbage ved situationen med fysiske møder. Og tak for det. Vi oplever i bestyrelsen et blomstrende samarbejde både udadtil og ikke mindst indadtil. Samarbejdet med personalet i TIH har været meget positivt ved alle vores ønsker og spørgsmål. I vores lille gruppe har jeg oplevet en fantastisk opbakning og hjælp til et væld af nye opgaver, der var ganske ukendte for mig. Så tak til jer.

Vi har i bestyrelsen også oplevet den store glæde at få genoptaget samarbejdet med Musikskolen og dens elever. Aftalen er nu, at de kommer til vore ferniseringer og spreder hygge og god stemning. En ekstra fjer i hatten er vores fællessang, som vi håber, I nyder at deltage i. Tak til musikskolen v. Katarina Koroleva.

Ud af huset arrangementer
3. marts 2022 har vi planlagt et besøg på ARGO. Et meget spændende arrangement med rundvisning på værket og et lille kig på den nuværende udstilling i ARGO’s kunstforening. Invitation er udsendt.
1. juni 2022 arrangerer vi et besøg på Arken med rundvisning i en af udstillingerne suppleret med kaffe og kage. Invitation til dette arrangement udsendes snarest.
I januar 2023 planlægger vi et besøg på SMK til Matisseudstillingen.

Bestyrelsens visioner
I bestyrelsen har vi naturligvis mange ideer til at skabe større fokus på foreningen for bl.a. at tiltrække mere kunst til os alle, men også for at der skal ske spændende ting i Foyer’en.
Vi kan nævne emner som at få gang i et større samarbejde kunstforeningerne imellem, hvor større events kan effektueres. At få et samarbejde i gang med en af de børnehaver, der benytter TIC i hverdagen, vil være en oplagt situation til at få en snak med børnene om den kunst, der hænger lige foran dem.
Og en opgave, der ligger meget tæt på at kunne gennemføres, vil være at få Kunstforeningen Foyer’en med
på de sociale medier.
Til sidst har vi i bestyrelsen et forslag, der vedrører valg af billeder til bortlodningen: For at I hver især kan have indflydelse på, hvilke kunstværker foreningen køber, vil vi foreslå, at hvert medlem (fremmødt på ferniseringen) på en lille seddel noterer nummeret på det kunstværk, der falder bedst i smag. Derefter tæller bestyrelsen op og køber det billede, der har fået flest stemmer – naturligvis inden for de givne økonomiske rammer.

Afslutning
Som afslutning på denne beretning skal der lyde en stor tak til medlemmerne for opbakning til vores forening. Tak til webmaster Tommy Hartvigsen og til informationsdesigner Jette Poder, der står for vores udstillingsfoldere. Også tak til Kulturelt Samråd, Fritids- og Kulturforvaltningen og Kulturkonsulenten i Høje Taastrup Kommune.

Lisbet Bryde

Måske er dette også noget for dig …